17.12.2025 189

Навчання чи везіння? Як складають сесію студенти Уманського національного університету

В Уманському національному університеті завершилася чергова екзаменаційна сесія. Заліки та іспити позаду, а напружені дні підготовки вже стали спогадами.

Навчання чи везіння? Як складають сесію студенти Уманського національного університету
Навчання чи везіння? Як складають сесію студенти Уманського національного університету

Що здобувачі освіти університету думають про сесію, як готуються до іспитів, що вважають найскладнішим під час сесії та які поради можуть дати одне одному – про це говоримо з представниками різних курсів: першокурсницею факультету менеджменту Анастасією ОНИПЧУК, другокурсниками, що навчаються на факультетах агрономії, менеджменту та інженерно-технологічному, Дмитром ТЕРЕЩЕНКОМ, Вікторією ТЮХТІЙ та Олександром ПЛАТМІРОМ, третьокурсником факультету плодоовочівництва, екології та захисту рослин Денисом ЗИЗОЮ, четвертокурсниками факультетів економіки і підприємництва та лісового і садово-паркового господарства Вадимом ПАВЛЕКОМ і Тетяною ТРУШЕВСЬКОЮ.

Що таке сесія?

Що ж таке сесія – на це питання вже можуть відповісти першокурсники, які склали свою першу сесію, і, безсумнівно, старшокурсники – вони вже профі в цьому.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

– На мою думку, сесія в університеті – це, в першу чергу, перевірка знань, перевірка, чого саме я навчилася за цей перший семестр з кожного предмету. Це перевірка самого себе: наскільки ти вклав та вклався в цей перший семестр, скільки знань освоїв і що саме хочеш взяти від своєї професії.

Дмитро ТЕРЕЩЕНКО, факультет агрономії, ІІ курс:

– Сесія – це підсумок за семестр. На скільки ти добре знаєш той чи інший предмет.

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– Сесія для мене – це випробування, яке дає людині можливість ставати сильнішою і готуватися до будь-яких ситуацій у майбутньому: чесно все здавати, готуватися так, щоб все було ідеально, щоб ставати більш кваліфікованим у своїй сфері.

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– Сесія – це перевірка моїх знань, які я здобув за цей весь семестр, що саме я вивчив, що нового здобув за це півріччя. Можливість перевірити свої знання.

Денис ЗИЗА, факультет плодоовочівництва, екології та захисту рослин, ІІІ курс:

– Сесія – це про підсумковий контроль, перевірка конспектів, знання, які ви здобули за семестр, і узагальнення окремих фактів. Наприклад, якщо курсову пишеш, то ти більш детально вивчаєш матеріал.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, ІІ курс:

Сесія це зробити всі завдання за одну ніч. Це недоспані ночі.

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, ІV курс:

– Ну, напевно, для перших курсів – це стрес. А на четвертому курсі я вже не хвилююсь щодо сесії, тому що весь матеріал знаю. Тому для мене це просто як загальний підсумок пройденого матеріалу.

– На Вашу думку, чи є різниця між сесією на першому курсі та, наприклад, четвертому?

Тут думки опитаних студентів дещо різняться. Хтось вважає, що старшокурсникам вже легше складати іспити, інші кажуть, що на першому курсі було простіше.

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– На першій сесії переживав, коли треба було щось здавати. Це було щось таке страшне для мене. А потім другий семестр, другий, третій курс. Вже звик та й знаєш, що нічого страшного немає. Головне – вчити те, що потрібно.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, ІІ курс:

– На першій сесії ми були малими й взагалі не знали, як вона проходить, куди іти, що робити. Зараз знаємо, що всі здають, і я здаю. Але так само страшно перед іспитом. У той же час легше морально. Хвилює одне, що не здаси на той бал, який хочеш.

Дмитро ТЕРЕЩЕНКО, факультет агрономії, ІІ курс:

– Сесію на першому курсі та зараз важко порівнювати, тому що тоді у нас всі екзамени проходити онлайн. Але все ж хочу, щоб кожен також пережив оце: приходити в аудиторію на екзамени, тягнути білети. Це особлива атмосфера.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

– В університеті набагато важче, ніж в школі. Тут ти розумієш, що вже як в школі за тобою ніхто бігати не буде. Ти працюєш сам на себе, бо від результатів, які ти отримаєш, буде залежати твоє майбутнє, якщо ти плануєш працювати за цією професією. В школі інакше – просто заради оцінки і все.

Денис ЗИЗА, факультет плодоовочівництва, екології та захисту рослин, ІІІ курс:

– Звичайно, є різниця. На третьому курсі сесію здавати вже легше. Ти вже знаєш підхід викладачів до викладання. Знаєш, що викладачам подобається чи не подобається в матеріалі. І у тебе вже більше досвіду.

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, ІV курс:

– Якщо порівнювати себе на першому й четвертому курсі, то різниця колосальна. В мене на першому курсі взагалі шалені хвилювання були. Я вчила, але перед здачею все забувала, взагалі не могла скласти два речення до купи. Дуже хвилювалася! І, напевно, зараз теж першокурсники більше хвилюються, тому що це для них вперше, вони ще не дуже володіють матеріалом. А на четвертому курсі ми вже все знаємо більшість матеріалу й іспит досить легко дається.

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– На другому курсі трохи складніше, тому що вже серйозніші предмети вчимо. Це профільні предмети, в які треба заглиблюватися, щоб розуміти, на кого я вчуся. Цього року мені було трішки складніше, ніж минулого року, бо моя перша сесія була в-основному по шкільних предметах, друга сесія вже трішки важчою була, але нічого.

– Усі Ви гарно здали зимову сесію 2025–2026 навчального року. Тому, певно, маєте свої особисті лайфхаки, як успішно складати іспити та заліки. Щоб Ви порадили іншим?

Дмитро ТЕРЕЩЕНКО, факультет агрономії, ІІ курс:

– Лекції, практичні, самостійне опрацювання матеріалу – це те, що допомагає підготуватися й добре скласти всі іспити. Потрібно, наприклад, добре спілкуватися зі студентами на потоці. Якщо в тебе виникне якесь питання, зможеш спочатку запитати в одногрупників, однокурсників. А вже потім, за потреби, йти по допомогу до викладачів.

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– Наприклад, для навчання можна використовувати не лише книжки, а й профільні відео. Загалом я просто на парах запам’ятовую і вдома опрацьовую те, що записав або інформацію, яку дав викладач.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, 2 курс:

– Рекомендую одне! Вчасно робити всі завдання протягом семестру!

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– Крім того, щоб вчитися впродовж семестру та повторно пройти матеріал перед сесією, інших лайфхаків немає.

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, ІV курс:

– Головний лайфхак – це вчити матеріал, ходити на пари, розмовляти з викладачем, дізнаватись щось нове.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

– На мою думку, найголовніше – працювати постійно, не сачкувати. Якщо ти хочеш мати хороший результат, то це не станеться за два дні до сесії.

– Чи важко здавати сесію?

Безсумнівно, скласти іспит — не просто. Потрібно вчитися, відвідувати лекції та семінари, шукати додаткову літературу. Чи можливо є простіший варіант?

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– Якщо добре підготуватися до сесії, здати її буде легко.

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, IV курс:

– Я не нервую, для мене сесія – це як підсумкова пара. Переживання трохи є, якщо мова йде про якісь нові предмети. Проте аж таких складнощів немає, тому що ми відвідуємо пари і вчимося, здаємо все.

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– Якщо під час семестру вчитися, вникати, що саме викладач розповідає, то і на сесії буде не складно. В іншому випадку, може бути важко.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

–Мені не було важко. Я була підготовлена, якісно вивчила матеріал. З деяких предметів отримала підсумкову оцінку «автоматом», бо протягом семестру працювала наполегливо.

Дмитро ТЕРЕЩЕНКО, факультет агрономії, ІІ курс:

– Ще на початку семестру потрібно розпочати підготовку до сесії: відвідувати пари, вчити пройдений матеріал, запам’ятовувати, що говорять викладачі. У такому випадку сесію закрити зовсім не важко.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, ІІ курс:

– Тепер у нас більше профільних предметів, більше іспитів, більше екзаменаційних білетів, більше матеріалу необхідно опанувати. Тож не просто…

Денис ЗИЗА, факультет плодоовочівництва, екології та захисту рослин, ІІІ курс:

– Взагалі сесію здавати не важко, якщо ти навчаєшся і хоч б трішки вчиш або вмієш шукати необхідну інформацію, не соромишся говорити з викладачем. Викладачі помагають здавати сесію, ти можеш ставити будь-які питання, є методички.  

– У кожного студента є те, що під час сесії робиться просто, а до чогось потрібно докладати максимум зусиль. Що для Вас найважче, а що найпростіше?

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– Найскладніше, мабуть, якщо тобі попадається білет, відповідь на запитання якого не знаєш. Тоді треба викручуватися.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

– Я отримала «автомат» з психології й етнічних особливостей гостинності, а складними були підготовка до іспиту з предмету «Основи наукових досліджень» та дотримання академічної доброчесності.

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– Найважче – процес підготовки до сесії. Найлегше – це вже складати екзамен, бо все ж знаєш.  

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, ІV курс:

– Все досить просто, якщо дійсно працювати.

Дмитро ТЕРЕЩЕНКО, факультет агрономії, ІІ курс:

– Найважче, мабуть, це сам екзамен.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, 2 курс:

– Ми вже здали сесію, але досі таке відчуття, що потрібно щось вчити, кудись бігти, щось писати, щось друкувати. Якесь таке відчуття, що ще щось треба зробити, але в тебе вже все здано. Ми ще не віримо, що в нас закінчилась, поки що, робота.

– Колись студенти клали п’ять копійок у взуття під п’яту, спали з підручником під подушкою, тягнули білети лише однією рукою… Чи мають сучасні студенти прикмети успішної здачі сесії?

Денис ЗИЗА, факультет плодоовочівництва, екології та захисту рослин, ІІІ курс:

– Я про це не знаю, я в таке не вірю. Успіх залежить від старання.

Олександр ПЛАТМІР, інженерно-технологічний факультет, ІІ курс:

– Мої одногрупники такого не робить. Лише навчання. І ніяких передбачень, завбачень.

Вікторія ТЮХТІЙ, факультет менеджменту, ІІ курс:

– Ми на сесії ходив з іконкою Богородиці у сумочці. 100 гривень клали під праву п'яту. І схрещували пальці, коли оголошували бали.

Вадим ПАВЛЕНКО, факультет економіки і підприємництва, ІV курс:

– Я такого ніколи не робив. Перехреститися перед іспитом – це максимум.

Тетяна ТРУШЕВСЬКА, факультет лісового і садово-паркового господарства, ІV курс:

– Я ніколи нічого подібного не роблю. Покладаюся на себе і свої знання. У нас викладачі дуже гарно матеріал викладають, всі висококваліфіковані, легко чогось навчитися. Тому не потрібні ніякі такі прикмети.

Анастасія ОНИПЧУК, факультет менеджменту, І курс:

— Ці всі прикмети я використовувала на НМТ: і лавровий листок, і 200 гривень у взуття, і голова не мита перед іспитом. А в університеті я жодних не дотримувалась. Я була впевнена у собі й усе.