24.10.2025 32

Науково-методичний семінар для керівників та здобувачів PhD – обмін досвідом і сучасні виклики

23 жовтня в Уманському національному університеті відбулося засідання науково-методичного семінару для наукових керівників та здобувачів ступеня доктора філософії. Захід став важливою платформою для обговорення актуальних підходів до підготовки молодих науковців у сучасному освітньо-науковому просторі.

З вітальним словом до учасників звернувся проректор з наукової та інноваційної діяльності УНУ Віктор Карпенко. Він побажав присутнім плідної роботи та наголосив на значущості таких зустрічей для підвищення якості підготовки докторів філософії й зміцнення наукового потенціалу університету.

Доповідь про європейський досвід та ефективні практики підготовки докторів філософії представив доктор педагогічних наук, професор Олександр Коберник. Учасники семінару проаналізували особливості організації освітнього процесу, наукових досліджень, забезпечення академічної доброчесності та міжнародної співпраці. Наголошувалося на важливості ролі наукового керівника у формуванні дослідницьких компетентностей, якісного наукового супроводу, планування індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення внутрішньої системи контролю якості наукових робіт.

Науково-методичний семінар для керівників та здобувачів PhD – обмін досвідом і сучасні виклики
Науково-методичний семінар для керівників та здобувачів PhD – обмін досвідом і сучасні виклики

Про сучасні практики та виклики застосування штучного інтелекту у викладацькій і науково-дослідницькій діяльності доповіла кандидат педагогічних наук, доцент Надія Стеценко. Було обговорено потенціал цифрових технологій – від автоматизованого аналізу даних до інтелектуальних інструментів підготовки наукових текстів. Водночас визначено ключові ризики: порушення академічної доброчесності, потребу формування цифрової грамотності та впровадження чітких регламентів використання ШІ в освітній і науковій сферах.

Учасники семінару також розглянули проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту з підготовки осіб, які здобувають ступінь доктора філософії, через проєктну аспірантуру». Його запровадження передбачає нову модель підготовки здобувачів ступеня доктора філософії – проєктну аспірантуру, що поєднує навчання з виконанням науково-дослідної роботи в межах фінансованих PhD-проєктів. У ході обговорення окреслили потенційні переваги ініціативи: підвищення мотивації аспірантів і наукових керівників, активізацію фундаментальних і прикладних досліджень, залучення додаткових інвестицій у науку.

Проведення семінару сприяло налагодженню ефективного діалогу між науковими керівниками та здобувачами ступеня доктора філософії. Учасники мали можливість обмінятися досвідом, ідеями та визначити напрями подальшого удосконалення PhD-освіти в Уманському національному університеті.